Goedkope veganistische maaltijden

vegan-maaltijd

Voorbeelden van goedkope veganistische maaltijden

Als je eenmaal begint met vegan eten dan begrijp ik dat het lastig is om te bedenken wat je moet koken en al helemaal hoe je dit binnen je budget moet houden. Ik heb hier al verschillende artikelen aan gewijd. Lees bijvoorbeeld: Goedkoop veganistisch eten en goedkoop veganistisch koken.

Als je even op weg bent met je vegan lifestyle dan valt het allemaal best mee. Je hebt na een tijdje alle ‘droge’ ingrediënten wel in huis, zoals bonen en linzen. Je hoeft dit dan alleen nog maar aan te vullen met ingrediënten die ontbreken voor de maaltijd die je wilt maken.

In dit artikel zal ik voorbeelden geven van hoe je heel goedkope veganistische ontbijtjes en diners / lunches kunt maken, die ook voedzaam en gezond zijn.

Goedkoop veganistisch ontbijt

Op zoek naar een goedkoop vegan ontbijt? Havermout is een van de goedkoopste en gezondste granen die je kunt eten! Je kunt ontzettend veel met havermout als basis, zoals het maken van pap, pannenkoeken, smoothies, melk, vegan hamburgers etc. Havermout is mijn favoriete ontbijt, het is eenvoudig en de smaakcombinaties zijn eindeloos!

Mijn recept voor havermoutpap voor één portie is 4 eetlepels havermout en 250 ml water. Je kunt een halve geprakte banaan toevoegen voor de smaak en voor iets meer vulling. Ik voeg zelf ook vaak kaneel en kardemom toe. En in het weekend mag ik een lepeltje pindakaas door mijn havermout.

Goedkope veganistische lunch/diner

Peulvruchten, rijst en aardappelen zijn een van de goedkoopste en gezondste voedingsmiddelen die je kunt eten. Ze zijn perfect om als basis voor je vegan maaltijden te gebruiken.

Ik maak graag soepen met linzen als basis en vul dit aan met seizoensgroenten en aardappelen. Je kunt ook linzenburgers maken met aardappelen en salade als bijgerecht. Mijn favoriete vegan gerecht is (bonen) chili met rijst. Dit gerecht is eenvoudig, smakelijk en perfect om vooraf te preppen. Een eenvoudige chili (tomaten, bonen, kruiden, maïs) met volkoren rijst kost bijna niets, dus ook nog eens een topper voor je portemonnee.

Maak het vooral niet ingewikkelder dan het is! Je kunt eenvoudige maaltijden maken die fantastisch smaken, gezond EN goedkoop zijn. Een tip is om je te concentreren op een hoofdingrediënt als basis, zoals aardappelen of peulvruchten en vervolgens het gerecht rond die basis op te bouwen. Als je bijvoorbeeld (ovengebakken) zoete aardappel als basis kiest, kun je droge geroosterde kikkererwten (met komijn + chili peper), salade en een pinda / tahinidressing toevoegen, klaar!

Ik hoop je weer wat inspiratie te hebben gegeven voor goedkope veganistische maaltijden. Vergeet vooral niet: maak het jezelf niet te moeilijk. Vegan gerecht zijn niet zo lastig als het misschien vooraf lijkt.

Eet smakelijk!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Misschien ook interessant

portret van auteur natasja baas

Hey, welkom op MINIMALISTA

In een wereld vol chaos en prikkels, voeren gevoelens van stress en onzekerheid vaak de boventoon. Dit zou anders moeten, want hoe heerlijk is het om je hoofd leeg te hebben en om te kunnen genieten van de kleine dingen van het leven? In dit blog deel ik je mijn bevindingen.

Liefs, natasja

Meest recente posts