Het geheim van goedkoop veganistisch koken

vegan-koken

Goedkoop veganistisch koken? Ik heb alvast een lijstje gemaakt met goedkope gezonde veganistische ingrediënten. Doe er je voordeel mee!

In het artikel goedkoop veganistisch eten vertelde ik je dat ik op zoek ben naar manieren om goedkoop veganistisch te eten. Verrassende titel dus. In dit artikel zal ik je een lijstje geven van dingen die handig zijn om in huis te hebben als je veganistisch wilt eten, maar wel binnen je budget wilt blijven.

In de voorraadkast

  • Aardappelen
  • Uien
  • Knoflook
  • Granen: pasta, rijst, haver, quinoa
  • Peulvruchten: alle soorten droge bonen en linzen
  • Conserven: tomaten, bonen etc.
  • Meel
  • Kruiden

In de koelkast

  • Fruit (seizoensgebonden)
  • Groenten (seizoensgebonden)
  • Bladgroenten
  • Sojamelk
  • Sauzen en kruiden
  • Tofu en tempeh (in Aziatische winkels goedkoper)

In de vriezer

  • Diepvriesgroente
  • Bevroren fruit en bessen
  • Diepvrieskruiden
  • Volkorenbrood
  • Restjes van maaltijden (minimalist he)

Goedkoop veganistisch koken

Nu het leukste stukje, het koken! Ik ben dol op koken, maar ik weet dat er genoeg mensen zijn die er een hekel aan hebben. Hoe dan ook, we moeten toch eten en aangezien we goedkoop veganistisch eten, moeten we ons eigen eten koken.

De eerste tip is om je maaltijden te baseren op goedkope onbewerkte voedingsmiddelen. Voedingsmiddelen zoals linzen, peulvruchten en aardappelen zijn goed als basis voor je maaltijden. Ze geven een verzadigd gevoel, zijn goedkoop en voedzaam.

De tweede tip is om je maaltijden (ontbijt, snack, lunch, diner) 5-6 dagen vooruit te plannen, afhankelijk van wat je al in huis hebt. Op deze manier kun je eenvoudig een boodschappenlijst maken en hoef je maar één keer per week naar de supermarkt. Door één keer per week boodschappen te doen, minimaliseer je spontane aankopen.

Lees ook: Snel besparen op boodschappen

De derde tip is om restjes te eten. Maak van elke maaltijd, die je toch al maakt, een dubbele portie (of meer) zodat je het de volgende dag als lunch kunt eten of gooi het in de vriezer. Je kunt ook heel hardcore dezelfde maaltijd voor de hele week bereiden.

De laatste tip is om bij te houden hoeveel je uitgeeft. Dit is op zichzelf geen vegan hack, maar het helpt je een idee te krijgen van hoeveel geld je uitgeeft aan eten en hopelijk vind je het leuk om jezelf uit te dagen! Noteer elke week wat je koop en maak vervolgens een gemiddelde voor elke maand. De eerste week zal duurder zijn dan de rest van de maand, omdat je waarschijnlijk in bulk gaat inslaan.

Ik hoop je hiermee op weg te hebben geholpen naar goedkoop veganistisch koken. Zelf ben ik er ook nog lang niet, dus als je tips hebt dan zijn ze meer dan welkom!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Misschien ook interessant

portret van auteur natasja baas

Hey, welkom op MINIMALISTA

In een wereld vol chaos en prikkels, voeren gevoelens van stress en onzekerheid vaak de boventoon. Dit zou anders moeten, want hoe heerlijk is het om je hoofd leeg te hebben en om te kunnen genieten van de kleine dingen van het leven? In dit blog deel ik je mijn bevindingen.

Liefs, natasja

Meest recente posts